lördag 28 februari 2009

danstävling

ida har noel varit på sin första danstävling, han tyckte de va spännande med alla som rörde sig å alla lampor å sådär :) men han sedan sov han sig igenom mer än halva tävlingen. han sov med sina muffar i vagnen hur gott som helst, de måste ha varit alldeles tyst å skönt där :)
alex va alla fall sjukt bra (måste brås på mig) ;) å han vann!!! världens bästaste lilla lillebror!

igår va de myskväll me pappa (morfar), danka, alex å alex kompis adam, som alla sov här.
vi beställde pizza, drack vin å åt godis.
noel brukar aldrig somna i famnen hos någon nuförtiden men han somnade hos morfar sin utan att säga ett knyst, de va nog mysigt att ligga på hans mage :)
noel sov sen brevid mig, som han inte gjort på flera månader å han sov inte så bra, han undrade lite varför han låg där tror jag å vaknade å såg sig omkring å så va han såå täppt i näsan så han inte kunde andas å när han väl sov så hade ja svårt å sova för att han snarkade så mycket å han bökar å håller på. nee ja e glad att han sover gott i sin säng! :)

y kom hem från båten å hade köpt en massa tax free godis så nu blire melodifestivalen å mums!

fredag 27 februari 2009

upptäcker världen

noel kryper för fullt! han blir snabbare å snabbare för varje dag.
han e så söt när han kryper en liten bit, sedan sätter han sig å tittar efter oss, checkar läget.
han klättrar på allt, men allt står ju inte kvar på samma plats om man lutar sig mot det, tyvärr... bordet e roligt med hyllan där under för där kan man plocka ner allt som finns. ida läste noel min tidning = han skynklade ihop den :)

han har blivit förkyld igen stackarn, men han har vart pigg å glad ida alla fall! tror oxå att han har en tand på väg upp... världens sötaste små risgrynständer :)

till lunch ida fick noel först mild thaigryta, men de va ingen hit. så han fick lasagne i stället, å då ger ifrån sig små ljud efter varje tugga, han älskar lasagne å spaghetti å köttfärssås, både på burk å hemlagat! ja har ju kommit på att man kan köpa maten som e från 8 mån. å om de e lite stora bitar så kan man bara mixa den lite mer. hade börjat tröttna på all burkmat kände ja. fast nu får ju noel ganska mycket hemlagad mat oxå!






solsken

dagen började me att de snöade en massa, kändes tråkigt eftersom vi skulle ut å träffa maggan som skulle komma me tåget. men sedan slutade å sprack upp till riktigt härligt nästan vårväder :)
åt en god lunch på cozy å promenerade sedan runt på söder. köpte den här jackan te noel å en tröja ett par skor te mig.
haft en riktigt mysig dag!

storprinsen är på kryssning med jobbet men ja å noel får snart sällskap av pappa, aka morfar med familj. imorn blire danstävling, noel har fått låna öronskydd av gösta.

tisdag 24 februari 2009

bada bada

ida va vi å badade med kompisarna, gösta, felix å tilda. det var riktigt mysigt! noel hade med sig sin badring å han va såå nöjd när han fick bada utan att göra en massa saker han inte har lust med, som på babysimmet. han kunde bara flyta runt å ta de lugnt å bita på leksakerna. att bästa kompisarna var med gjorde nog sitt oxå :)
skulle fika semla efteråt men så fanns de inte en enda semla i hela skrapan, illa! de fick bli en chokladmuffins i stället, de gick ner de oxå!

imorn ska vi nog va hemma å ta de lugnt hela dagen tror ja... får se va de blir för väder...

torsdag åker vi nog å hälsar på en sväng på jobbet å på fredag kommer pappa aka. morfar med familj å hälsar på. på lördag ska vi gå å titta på morbror Alex när han danstävlar å Noel har fått låna jättefina hörselskydd av Gösta som han ska ha då.

måndag 23 februari 2009

mammas lilla hjälpreda

då va de måndag igen då... ja har dock aldrig söndagsångest eftersom ja inte ska jobba på måndan, skönt!

helgen har varit bra förutom att de har varit lite sjukstuga här hemma som vanligt...
annars har de varit mys å god mat, som de ska va på helgen :)

igår hjälpte noel mig å laga lasagne, den blev riktigt god, med avocadosallad till.
innan de satt han i sin stol typ 1 timme å åt majskrokar å smörgåsrån. de kan verkligen underhålla honom.
sen blev de badet för både honom å stolen, dom e ju som klister!

imorn ska vi me kompisarna å bada, de ska bli roligt! gösta har lånat noels ena badbyxor eftersom han fått nya större, å felix har oxå sådana, så de kommer va 3 grabbar me likadana! haha


fredag 20 februari 2009

busfrö

noel har lärt sig krypa på rikigt nu, han står inte bara på knäna utan de går verkligen framåt. han e inte så snabb ännu, men ja tycker de e jätteskönt. som ida när jag dammsög så följde han efter på golvet. men ibland får man lov å hämta honom när han fastnat framför något roligt, som att slå på golvlampan (de e en rislampa så inte de tåligaste) eller att knappa på stereon ;)

när han beger sig iväg så ger an ifrån sig små glödjetjut, måste väl vara underbart att lunna ta sig dit man vill själv antar jag! sedan sätter han sig upp å tittar bak om vi tex. sitter i soffan. undrar va han kommer hitta på för bus vårt lilla busfrö, titta bara på den här blicken!

me want cookies

lilla kakmonstret :)
ida va ja å noel på ica redan 8.30, skönt å handla tidigt, de e så lugnt på affären då! bara alla varuplockare där. noel satt som vanligt i kundvagnen med babystol å efter ett tag så somnade han!
sen åkte vi hem å jag lagade kycklinggryta med cous cous te noel.
efter vilan gjorde jag eget äppelmos med kanel. så ida har han ätit massa hemlagat, känns bra de :)
tänkte göra gratinerade kycklingbaguetter med guacemole å ailo ikväll till let´s dance.

på gång: renoveringsplanering

torsdag 19 februari 2009

vårjacka

ja håller på å väljer mellan 2 vårjackor te bananskalet, ja kan inte välja! beslutsångest! hjälp mig välja! grön eller blå?? kommentera!

onsdag 18 februari 2009

min mamma är bäst i hela världen

ida va de sista gången på babysimmet steg 2. mamma aka. mormor följde med.
de va "jetstråle" åkande eftersom de va sista gången men noel va lite tjurig å ville bara ägna sig åt sitt eget å inte alls lilla i somring eller simma med puffar. han ville bara bita på "skrutten" :)
efteråt åt vi på mcdonalds å sen åkte vi te forum å shoppade en massa. eller mamma shoppade fast inget till sig utan bara te mig å noel. så nu har ja en massa nya fina kläder, såå nöjd! noel har ju en tröja där det står "min mormor är bäst i hela världen", jag skulle vilja ha en tröja där det står "min mamma är bäst i hela världen", kunde vi ha dom på oss samtidigt, haha. alla fall, så e min mamma bäst i hela världen! love you!



"noll till ett"

igår var vi med cissi å gösta å catharina å gabriel på utställningen "noll till ett" i kulturhuset. det var mysigt! noel älskade speglarna på golvet å de härliga säckarna man kunde sitta i! dom älskade även jag, vill ha!

fikade i gallerian efteråt å sen kom min kära mor, kära mormor å svärmor på kvällen.

söndag 15 februari 2009

noel i blåbärsskogen

noel brukar inte kladda så mycket när han äter men blåbär e ju som gjort för det! å inte nog me de så lyckades ja tappa en hel burk på golvet igår över mattan! ååå kan de bli april så vi får renovera! ge mig mitt nya kök, nuu!
noel fick sitt i bara blöjan i sin stol å äta majskrokar igår, han älskar å sitta å kladda me dom där, å de e verkligen kladdigt! blir alltid ett bad för både honom å hans stol efteråt ;)

imorn ska vi gå å hälsa på på vilans förskola där noel fått plats till hösten å se om de e bra nog för mammas å pappas dyraste lilla skatt! för endast de bästa e bra nog kan ja säga!

senaste nytt:
-beställde 2 teletubbies filmer igår.
-beställt en ny ring te y
-mailade babyshop å frågade om sobea byxorna, dom ska komma in inom ett par veckor i vårkollektionen trodde hon, så håller koll
-mamma, aka mormor, kommer på onsdag å ska följa me på babysimmet, sista gången i steg 2
-ska på utställningen "noll till ett" i kulturhuset på tisdag

powernap

noel e så söt när han vaknar. ibland hör man honom inte ens utan man går för att se om han fortfarande sover å då håller på me sitt därinne. oftast grejjar han med sina nappar :)

på sistone så har han börjat med att sova ca. 2 tim. på förmiddagen (innan lunch) sedan ca. 1 tim. (max) efter lunch å sen 1 tim. mellan 16-17. sen går han å lägger sig vid 20. igår fick han va uppe längre för han hade somnat i bilen 20 min. vid 18 tiden. så han la sig strax före 21.
va uppe 1 gång å gav honom nappen. annars så sov han i streck till 07. å fick gå upp vid 07.30 me pappa. så himla skönt att han börjat sova hela nätter å slutat amma helt!
de bästa me dessa regelbunda tider å bra sömn e ju att han blir en så pigg å glad kille! för på noel märks de direkt om han inte sovit ordentligt, han blir riktigt grinig då...

fredag 13 februari 2009

mys på bibblan

efter lunch så åkte vi te bibblan i dieselverkstan. de e så mysigt där, längst in har de som en barnhörna med alla barnböcker å så har dom fatboys i olika storlekar, kuddar å gosedjur. de har oxå en hängmatta som noel fick pröva att gunga i, det var mysigt!
fanns inte så jättemånga böcker inne, antar att ryktet om att man kan låna pekböcker faktiskt spritt sig ;) men några lånade vi, mest om djur & 2 max böcker.
noels favoritböcker just nu annars är; "badbabyn" & "busbabyn", som vi köpt genom goboken, de e böcker me luckor, spännande! & "mina mjuka vänner- bondgård", oxå en bok me luckor å mjuk päls som noel fick i julklapp av mormor.

"vill du att ditt barn ska bli intelligent - läs för det
vill du att ditt barn ska bli ännu intelligentare -läs ännu mer"
citat albert einstein

godmorgon solstråle

hörde att noel hade vaknat vid 08 tiden, han pratade där inne.
låg kvar ett tag innan jag gick upp, men då hade det blivit helt tyst igen... ja smög för att titta om han somnat om, men möttes av en pigg liten kille som halvt satt stod på alla fyra i sin säng. vet inte riktigt vad han hade för sig. han tittade lite på sin mobil å mojsade runt lite bara tror ja. han hörde att jag a utanför dörren så han kikade å kikade, så hämtade jag kameran å gick in till lilla solstrålen! :) som hade snor i hel ansiktet, stackarn, men han va glad ändå! fattar inte hur han har kunnat bli så förkyld IGEN! jaja... snart e de vår, å då blir det säkert bättre!

nu sover han å ja väntar på att han ska vakna å få lunch så ska vi gå te bibblan å lämna/låna böcker.

tisdag 10 februari 2009

öppna förskolan

ida har vi vart på öppna förskolan i sofia kyrka me cissi å gösta.
först lekte vi en massa å sen va de sångstund med piano, jättemysigt!

sedan gick vi hem å matvraket åt en stor burk spaghetti å köttfärssås å en stor burk mango/päron.

mamma noel dag

igår tog ja å noel en promenad te skrapan på söder i det fina nästan våriga vädret. väl där så gick vi te espresso house, där de har mina favorit barnstolar (grow by BRIO)


ja åt en blåbärscookie å drack en stor mugg te å noel åt en bägare me jordgubbs/äpple puré :)







sen promenerade vi hem i solen å stannade på bron efter slussen ett tag å tittade på den fina utsikten. stockholm e bra vackert ibland!


söndag 8 februari 2009

2 nya suits

har köpt 2 nya suits på babyshop.se, så himla rolig babyshop på nätet! den enda e småfolk å den andra e från little green radicals å är ekologisk å rättvisemärkt, de känns bra å köpa såna kläder ibland! alla fall, riktigt snygga tycker ja! :D

busiga badbabyn

att bada e så skönt! ibland får noel ligga i badkaret, då sprattlar han som en liten fisk, ibland får han sitta i sin balja å då plockar han med sina saker. vi har köpt en "badbok", de e en bok som tål vatten, den e jättefin å rolig att ha i badet!


















att komma upp i handduken eller badrocken efteråt e oxå mysigt!

teletubbies


noel älskar verkligen teletubbies! de e inte så att han får titta på det särskilt ofta men som idag när han va trött å jätteledsen å inget hjälpte, så satte vi på tubbies på datorn å han blev knäpptyst på sekunden! tror vi måste införskaffa en dvd å kanske ett å annat tubbie gosedjur :)

men sen piggnade han till av de glada teletubbiesarna å kröp fram te datorn å ville ta dom!

söndag 1 februari 2009

6 mån....


nästa vecka e noel 6 mån. ett halvår gammal alltså, å ja undrar; vart tog de halvåret vägen? tiden har gått fort... om ett halvår till så e han 1 år! oj oj, stora pojken!


ida satte vi ihop gåvagnen han fick i julklapp för han tycker de e så roligt att stå men den va allra roligast att bita i :)

mamma, mat & rock´n´roll


noel älskar verkligen mat! han äter i princip vad som helst å med god aptit, härligt tycker ja!
favoriterna e nog de som e lite "tomatiga", som köttfärssås, lasagne å stroganoff :)
dricka vatten e oxå gott å helst själv!

ensam hemma


noel å pappa har åkt å hälsat på farmor så ja e helt själv hemma å de känns konstigt som vanligt, när min bäbis inte e här, men bra för mig å vänja mig me de kanske :)


ja uppdaterar här så sällan för ja orkar aldrig skriva nåt så ska nog börja göra de lite mer som en bildblogg tror ja...