tisdag 28 april 2009

arken i parken

ida va vi i aspuddsparken med cissi å gösta å sara å felix.
de va många djur ute nu å getterna hade fått ungar, 2 små killingar som skuttade runt. sen var det grisar, hönor, en tupp, hästarå kaniner.

noel älskade kaninerna! man fick gå in i deras hage å noel stog där länge å va så glad över det!

sedan gick vi vidare till lekparken men då passade noel på att sova lite, medans gösta å felix gungade å åkte rutchkana.

efter det gick vi å satte oss på en uteservering så vi mammor kunde få lite lunch, å sol!
sedan promenerade ja å cissi till hornstull å varma gympaskor å noel sov gott i vagnen. hade föresten glömt hur jobbigt de e att åka buss i värmen... varför blir de som fort de e sol bastuvarma!? ac? nån?

en härlig dag!

söndag 26 april 2009

tidningspapper

då va de söndagkväll å ännu en helg är förbi...

i lördags jobbade yuri å noel åkte till farmor. själv åkte jag in te stan me johanna. där satte vi oss på mezzis takterass å åt lunch å tog ett glas vin i solen. sen promenerade vi till gamla stan å köpte jättestora glassar å satte oss på slussen kajen.

när ja kom hem så insåg ja att ja glömt nycklarna i skötväskan som var hos farmor. så ja fick sitta å vänta ute en timme tills yuri å noel kom hem.

idag har vi varit på ikea i barkarby, åt lunch där å gick runt ganska länge å fick massor av inspiration!

vi har oxå beställt alla vitvaror vi ska ha från tretti ida, känns jättebra! å sen packat ner lite mer i lådor, dä hjälpte noel till. han rev tidningspapper i små små bitar = roligt!

sedan skickade vi ritningarna till konstruktör ida, så nu e vi igång å som sagt känns de väldigt bra!

noel hittade en trådrulle ida, han snodde den från min symaskin i garderoben å satt å grejja me den jättelänge! tänk va roligt något så simpelt kan vara! men allt som är nytt är roligt!


fredag 24 april 2009

född gnagare

i förrgår kom y hem med massor av aik grejjer till noel; en tröja, en ziptröja, halksockor, nappar, en mössa, å självklart ett gnagis mjukisdjur. så nu e han en riktig aikare :)

man föds ju verkligen in i de där, supporterskapet. tror aldrig noel skulle kunna vara nåt annat än aikare i framtiden, inte med den pappan alla fall, haha.

när vi gick te öf igår så hade han då sin nya mössa å sin nya napp. en pappa på förskolan säger till noel att den där nappen kan väl inte vara god!? alltid får man någon kommentar när det gäller sånt där. ja tänkte först att vågar man ha aik grejjer när man ska gå på söder, ja menar hammarby område lixom, haha.

såhär cool såg alla fall noel ut igår på väg te öf, å ja tror bilderna av fotografen blev riktigt tuffa oxå, ska bli kul att se dem nästa vecka! :)

tisdag 21 april 2009

högt torn

noel gillar klossar, mest att stoppa dem i munnen men oxå att titta när man bygger ett högt torn & sen att få riva ner det är roligt! innan han river det så blundar han, han vet lixom om att det ska låta när det åker i golvet :)
hemma har han hårda klossar, men denna bilden är från hemma hos göstis, han har stora mjuka klossarm jättehärliga!

nu har vi sålt våra vardagsrumsmöbler å köksmöbler, känns bra men oxå lite sådär när vi imorn varken har köksbord, stolar eller något att ställa tvn på, haha. ska bli härligt med nya fina möbler alla fall!

det där med att stå själv har tokexploderat från i söndags, han står längre å längre stadigare å stadigare för varje gång! å går när han stog upp så släppte han to.m. själv, då blev ja imponerad!

imorn e de bvc, då får vi se va cilla säger om noels eksem/utslag.

bakom mina solglasögon...

inhandlade solbrillor till noel igår. (han å gösta fick likadana, coola killar) ;)

perfekta att ha i vagnen eller i bilen soliga dagar. eller att suga på bågarna, om noel själv får välja, haha.

måndag 20 april 2009

lekland

ida va vi på andy´s lekland med cissi å gösta. killarna lekte för fullt å hade roligt! de va mycket lugnare å skönare där ida, än sist ja å noel va där på en helgdag.

annars i veckan följer b.la. öppna förskolan, mammafika å fotografering.

nu ska vi äta lite rabarberpaj som ska komma ut ur ugnen. det är vår förlovningsdag ida, så då får man unna sig lite paj ;)

här följer dagen i bilder;


stååå!!

å inte bara stå, utan stå själv!

noel har varit som en käggla när man släpt honom men sen igår så bara "poff" kunde han stå! vet inte om de har å göra me att han träffade sin kompis bella i lördags som kan stå, han kan alla fall stå! riktigt stolt mamma å pappa, men oxå en stolt noel :D men nu börjar väl en ny, "göra illa sig period" kanske, tills vi får det där första steget på egen hand :)

skor!

skor är väldigt roligt har noel börjat tycka.
å de e väl helt okej nu när de e torrt å inte så smutsigt ute, annars hade de vart värre ;P
men när ja filmar honom så verkar han mest undra va ja håller på me, haha. (å som vanligt lyckas ja aldrig få till kameran åt "rätt håll" för bloggen, så de e bara å vrida på huvudet)



fredag 17 april 2009

soligt

ida har ja å noel mest tagit de lugnt. städat å donat lite å sen åkte vi å handlade en sväng. men annars har vi lekt hemma. just nu sover han, lilla grynet.

noel tycker om att stå å plocka i lådor. har möblerat om i kökslådorna så att de han når innehåller noel vänliga saker, kan man stå å plocka ur alla dem, å smaka på allt :) å sen min låda i badrummet är väldigt spännande, där finns hårband, solglasögon å annat att pilla me, noel fick pröva ett par solbrillor som han hittade där ida.
tror vi ska åka te ikea sen när y kommer hem å välja kök, kul! kunde inte längta mer efter renoveringen nu!

lek å nappfight

igår va vi hemma hos annika å tyra å lekte.
både noel å tyra bestämde sig att för att de va mycke roligare med den andres napp än sin egen, lite typiskt noel faktiskt. så fort han ser någon som har napp så måste han ta den, å helst pröva den! den kan ju va godare än hans egen ;)
tilda var oxå där. de va mysigt å ses å leka lite, noel va på strålande humör hela tiden!


torsdag 16 april 2009

little mr.serious

noel e ju rätt ofta en ganska seriös liten kille, en tänkare tror vi, för han skrattar inte åt vad som helst... ;)

lite mammig (& pappig) har han blivit oxå. han kan bli extremt ledsen när någon han inte känner bara tittar på honom, men de går över efter ett tag. han har ju alltid varit världens mest sociala lilla kille så.

men att klättra på mina ben e väldigt populärt just nu, vart ja än står så ska han klättra upp på mig!

i förrgår va noel såå trött, han va vaken från 14 å fick gå å lägga sig redan 19, men sov ändå till 06.15. 11 timmar i sträck! vanligen sover han 10... kan inte komma ihåg när han sist va vaken på natten? nee han ropar aldrig på natten, han sköter sig själv :)

ida ska vi åka till annicka å tyra å leka. tilda å felix kommer oxå! hoppas han vill leka lite alla fall, fast att de e mitt i hans sovastund nästan.

såhär kan han se ut när han drar på sig seriösa ansiktet, "tänker inte le mot kameran eller ens titta på dig mamma" snacka om att se miserabel ut, haha

måndag 13 april 2009

lekland

nu e snart påsken slut å vardagen tar fart igen! egentligen märker ju inte ja så stor skillnad på vardag å helg eftersom ja e ledig jämt alla fall ;)
ida skulle y jobba lite extra alla fall, han gick upp me noel imorse som vaknade strax efter 06, ja va så trött... gick upp vid 06.30 å gjorde frukost.

började fundera på va vi skulle hitta på ida, när de bara va ja å noel. de va ingen strålande väder ute heller direkt... till slut så tog vi cykeln te sickla å gick för första gången till andy´s lekland. det var faktiskt roligt å vi va där ganska snart efter att de öppnat så de va ganska lugnt, när vi åkte hem va de lite mer folk där. noel älskade alla fall bollhavet å vi satt där rätt så länge, åkte lite rutchkana å sådär oxå :) sen fick noel lunch där innan vi cyklade hem, å han somnade bak på cykeln som vanligt.

ser fram emot att gå på andy´s när noel e lite äldre, de kommer bli skoj! kan ja å y sitta å fika där under tiden ;)

söndag 12 april 2009

påskigt värre

i onsdags åkte ja å noel te västerås. vi stannade i hummelsta (en av sveriges största godisbutiker) å köpte massor av påskgodis!
väl i västerås så blev det köttbullar på ikea sen myste vi bara hemma. på torsdagen tog vi de oxå mest lugnt, handlade å donade lite bara. hyrde film som vi såg på kvällen; patrik 1,5, ganska skön film :)

på fredagen kom y med tåget. sedan åt vi massor me god mat, grillade bl.a. å myste på kvällen. igår lördag så åt vi en stor english breakfast å sen gick vi ut å gick längst hamnen i det fina vädret. köpte mjukglass å satt i solen i bara linne! hur skönt som helst!

sedan åkte vi till pappa med familj i västerås, farmor å farfar kom oxå. å där åt vi ännu mer mat. noel va ganska trött å inte på sitt soligaste humör men han fick ju uppmärksamhet hela tiden alla fall, så han höll ut :)

när vi kom hem så kollade vi robinson å sen somnade ja i soffan framför en film på 4an, så himla irriterande me reklam hela tiden å nyheter mitt i filmen, inte konstigt att man somnar :P

noel vaknade 06.15 ida, men de va kanske inte så konstigt eftersom han somnade typ 18.30 igår i bilen å sov hela vägen hem, vaknade när vi kom fram å sen va han uppe kanske 1 tim. innan han fick gå å lägga sig.

måste bara säga att ja känner så stolt å nöjd me noels sovvanor. han sover hela natten såhär när vi är borta oxå, i sin resesäng. spelar inte ens nån roll i vilket rum han är i. bara han har sin säng så sover han. vilken duktig sovkille! :D

ida blir det svärmor å påsk där. mycket påsk blire, men imorn e de över...

här följer bilder från noels påsk;
noel å bixie, "the dog", har blivit riktigt bra kompisar.


noel var sugen på godiset, tomma dumlepapper är trots allt hans favorit :)

det var härligt att vara på mormors altan i solen. noel hjälpte göran att snickra ihop hammocken å sen fick han gunga i den!

torsdag 9 april 2009

gårdagens nya outfit

mössa från kik kid, bodysuit från hummel å strumpor från ida t, allt införskaffat på babyshop. ja vet, ja e en noelklädes shopoholic ;p



måndag 6 april 2009

noel gungar

mysig vårdag

ida har vi hängt me cissi å gösta hela dagen!
vi började med en tur till blecktornsparken där vi tittade på grisar, får å kaniner, det var riktigt spännande! sedan gungade vi. åt lunch inne på öppna förskolan där å lekte lite.

sedan somnade grabbarna i vagnarna å vi gick te skrapan för en lunch, kycklinggryta me grön curry å ris, de va mumsigt!

promenerade vidare hem till cissi å gösta där vi lekte. gösta hade många roliga leksaker å blomkrukor på golvet, som ju är superintressant (ja kastade våran golvblomma i ren desperation för 1 v. sedan, haha)

nu har vi precis kommit hem å ja tänkte att noel skulle vila en timme men vet inte om han tänker desamma för hur han ropar å ståjjar där inne i sängen ;P

underbar dag med underbart väder alla fall!

imorn blire öppna förskolan, sen åker vi te västerås på onsdag.

här följer dagen i bilder oxå:

söndag 5 april 2009

badmonster

en till badbild, bara för att den va så söt! :) noel skulle nog kunna va i badet nästan hur länge som helst om han fick, de e verkligen en favvogrej!

de kliar i noels mun! 2 små gryn sitter nu där å han e helt galen på å bita i allt å de märks att han ibland blir lite frustrerad över det... vi borstar tänderna morgon & kväll me bamse tandkräm.

ida klippte ja noels lugg lite, den va så fjunig å hängde ner i ögonen...

dagens inköp i forum blev en häftig keps te noel på zara, som för övrigt e min nya favvo affär va gäller barnkläder :)

härmapa

det är roligt att härmas. speciellt att banka! så när mamma bankar, bankar noel :)

fredag 3 april 2009

lek å cykelpremiär

ida va de då dax för cykelpremiär för mig för säsongen å första gången någonsin för noel. han va knäpptyst där bak, tror han tyckte de va mysigt! de tyckte alla fall jag! så himla skönt va de å cykla å han va så söt där bak me sin stora hjälm :) nu ska ja definitivt köpa en ny cykel!

efter tandläkaren så cyklade vi vidare te sickla för å se om någon vi kände var där (jennifer skrev i morse undrade om vi ville komma dit men ja visste inte eftersom vi skulle te tandläkaren, men eftersom vädret va fint å tandis gick fort så begav vi oss dit)

träffade jennifer å freya me hennes kompis anastacia å hennes dotter molly. vi lekte i dieselverkstadens bibliotek å sen cyklade ja å noel hem igen, då somnade han... jennifer är från usa å anastacia va från australien, så de blev english för hela slanten. trevligt att få öva på engelskan, man tappae mycke när man inte praktiserar de ju...

drygt att cykla hem eftersom vi bor på ett berg, de e ju lixom inte en backe utan en enda långs sluttning... jaja, hem kom vi, å svettig blev ja!

torsdag 2 april 2009

bara bus i noels hus

ida gick ja upp före noel!
vaknade 07 å tänkte, att snart kommer ju noel att vakna alla fall om han inte e vaken redan så ja gick upp, kollade noel, han sov. så ja började dona lite, bädda, damma, göra paj... 08 vaknade noel. då blev de frukost å sen tog vi fram dammsugaren. noel gillar att hjälpa mamma å städa, så han kröp efter å klättrade på dammsugaren. sen hade de plötsligt gått nästan 2 tim. å noel va lite trött så han gick å vilade. då torkade ja av golven å sen tog ja ett bad.

vid 13 tiden så skulle min bvc mammagrupp komma men de blev en tunn skara då flera va sjuka. åt pajen, hallon å blåbär va de, supermumsig!
när de hade gått hem så åkte ja å noel till barnens hus för att byta hans cykelhjälm som va för stor. bytte till den minsta men tycker ändå att den e lite stor, men får ha mössa under... efter de åkte vi te sickla för ja ville gå till sportex å titta på cyklar. å guu va sugen ja blev på en ny cykel! de blir nog en... ;) en röd, me 3 växlar, korg å hjulskydd. blir fint för mig å noel att susa fram på i sommar!

när vi kom hem lekte å busade ja å noel massor! finns de nåt bättre än när noel ler eller skrattar!? finns inget som gör mig mer glad å välmående nästan. min fina lilla bäbis!

skulle säga till honom ida att han inte fick slå på spegeln i hallen men han flinade så till mig att ja inte kunde hålla mig för skratt, fast att ja försökte flera gånger! han har mamma runt sitt lillfinger, haha.

y kom hem senare så noel åt middag själv ida å sen åt vi grillad kyckling, potatishalvor, b-sås å sallad å tittade på inspelat lost.

imorn ska vi på tandinfo på folktandvården. hoppas vi får en liten tandborste så slipper vi köpa en. börjar nog bli dax att borsta den lilla gadden...

västerås tripp

igår va ja å noel i västerås hela dagen. hälsade på mormor (mamma) i det fina vårvädret.
vi hade en mysig dag å noel va på strålande humör!

noel hade extremt svårt att sitta still på tåget, men ja kan förstå honom :) vi promenerade fram å tbax i mitten gången å noel kröp å stog vid sätena. bra att han hade skor på sig! de blir mer å mer användbara, å de e ju bra!
på vägen hem sov han i vagnen nästan hela vägen.